Soldadito de plomo (2002)

Nom: Soldadito de plomo (2002)

Autor: Hans Christian Andersen

Adaptació i traducció: Tareixina Alonso

Edtorial: Kalandraka

Il·lustració: Antonio Caíña


Títol: Soldadito de plomo

Fórmules d’inici del conte: “Había una vez en una caja veinticinco soldaditos de plomo.”
PLANTEJAMENT:
Com comença? Comença dient que hi havia un soldadet diferent, que li faltava una cama però es mantenia dret i recta com els altres. Tots els soldadets estaven col·locats a sobre una taula plena de joguines on també hi havia un castell amb una ballarina que brillava molt.
Qui és el protagonista? El soldadet de plom que li faltava una cama.
Com és?  Era diferent de tots els altres soldadets perquè li faltava una cama.
On viu? Amb una casa on hi havia moltes joguines.
Que fa? S’enamora al veure a la ballarina.

NUS:

Què passa? Quan va arriba a la nit, totes les joguines es van començar a moure excepte el soldadet i la ballarina que es miraven fixament. Quan van tocar les 12:00h de la nit va sortir un ninot d’una caixa i li va dir en el soldadet de plom que s’oblidés de la ballarina, però el soldadet de plom no li va fer cas.
Quin problema?  Al matí següent el soldadet de plom estava col·locat amb una finestra i no se sap el perquè, va caure al carrer i va quedar clavat en el terra. Dues noies se’l van trobar i li van fer un barco de paper per posar-lo a sobre un basal format d’aigua, aquest va anar a parar en una claveguera i a continuació al mar on un peix se’l va empassar.
On passa? Al carrer, en una claveguera i al mar.
Quan passa? Durant un dia.

DESENLLAÇ:

Com acaba? De cop el peix va dona un cop molt fort i el soldadet de plom va notar com el treien de la panxa del peix. Més tard van col·locar el soldadet de plom a sobre una taula on hi havia la ballarina. La ballarina i el soldadet estaven tan contens que no es van poder deixar de mirar, no se sap el perquè però el soldadet de plom va acabar a la xemeneia.
Com se soluciona el problema? De sobte mentre el soldadet de plom s’estava cremant va entrar una corrent d’aire que va tirar a la ballarina a la xemeneia en aquell instant es cremaven junts.
Fórmula d’acabament del conte: “A la mañana siguiente cuando se acercaron a limpiar la chimenea encontraron unidos para siempre un pequeño brillante requemado i un trocito de plomo con forma de corazón.”

 

PERSONATGES

  • Soldat de Plom: Era molt diferent perquè li faltava una cama. Viu amb una caixa amb vint-i-quatre soldadets més, a una casa amb moltes joguines. S’enamora de la ballarina en el moment de veure-la. Un dia de sobte algun va col·locar el soldadet de plom a la finestra i no se sap per quin motiu va caure al terra, dues noies el van agafar i li van fer un vaixell de paper que el van col·locar al mig d’un bassal d’aigua el qual el va transportar a les clavegueres, va ser absorbit per un peix . De sobte el soldadet de plom va notar que el treien de dins del peix i resulta que el soldadet de plom el van col·locar sobre la taula on hi havia la ballarina, no se sap per quin motiu el soldadet de plom va anar a para a les flames de foc a terra i seguidament la ballarina al seu costat es cremaven junts.
  •  La Ballarina:  És una nina. Era molt bonica li brillaven els ulls de forma especial, portava una cinta brillant. Viu amb una casa amb moltes joguines. No li treia l’ull de sobre en el soldadet de plom.
  • Ninot:  Un ninot que surt d’una caixa. És un titella que viu amb una caixa , li diu el soldadet de plom que s’oblidi de la ballarina, que si no se’n oblida se’n arrepentirà.
  • Dues noies: Li fan un vaixell de paper al soldadet de plom i el col·loquen al mig d’un bassal d’aigua.

NATURA

  • Un cop de vent: Per culpa d’un cop de vent el soldadet va caure de la finestra.
  • La pluja: Quant el soldadet va caure a terra, va començar a ploure això va provocar que es crees un petit rierol on el soldadet va començar a navegar amb l’ajuda d’una barca que l’hi havia fet uns nens.
  •  El foc: El nen més petit de casa sense saber el perquè el va tirar a la llar de foc on es va cremar.

OBJECTES

  • La capsa de cartró: és d’on el soldadet de plom va sortir juntament amb el seus germans el dia que li van regalar al nen.
  • Castell de cartró: És on estava la ballarina quan es va enamorar el soldadet de polm. Era un altre regal d’aniversari del nen.
  • El vaixell de paper: Quan el soldadet va caure a terra uns nens que passaven per allí li van fer un vaixell de paper per que navegues per l’aigua de la pluja. Quan està a la claveguera els vaixell es desfà i el soldadet està a punt de ofegar-se.
  • Petit cor de plom i els lluentons de la ballarina: Son les restes que queden desprès de cremar-se a la llar de foc i ho troba la minyona quan va a netejar la cendra.

 

ANÀLISI DELS PARATEXTS

  • GENERAL

En aquesta portada a primera vista sembla que destaqui més la imatge ja que ocupa gran part de la portada i és amb color, el títol “Soldadito de plomo” queda en segon pla ja que estar amb minúscula i de color negre. En tercer pla el que destacaríem seria el nom del text ; Tareixa Alonso i la il·lustració de Antonio Caíña. En un quart pla  destacaríem l’editorial ; kalandraka  .

Creiem  que el conte està adreçat a nens/es (d’uns 5-6 anys).

  • IL·LUSTRACIONS

La imatge de la portada es pot observar que els colors utilitzats per l’ il·lustrador són amb colors pastel utilitzant poca variació de colors com el blanc, color crema, negre i vermell- marro  . La tècnica de dibuix utilitzada diríem  que està feta amb paper, cartolines i cartó de colors. És un dibuix senzill i sense gaires detalls que cridin l’atenció de l’Infant.

plom1

En aquest paratext interior podem observar que el nivell d’importància del text i la imatge està bastant descompensat; si és cert que la imatge ocupa més que el conte però la lletra que hi ha explica la imatge inclús ens dóna més informació; el text explica els ull d’ella brillen tant com el seu petit brillant. En canvi, en la imatge només s’observa la ballarina i el soldadet de plom.

La lletra utilitzada en el text no és ni gran ni petita però si que és entenedora i creiem que va dirigit a nens/es que ja saben llegir bastant bé, d’uns 5-6 anys. El vocabulari utilitzat és bastant senzill.

Quan a la il·lustració, com ja hem comentat en el primer paratext, la tècnica de dibuix utilitzada diríem  que està feta amb paper i colors pastel excepte el cinturó  en vermell.  Com ja hem dit a la il·lustració dóna molta menys informació que el text encara que ocupi un espai molt gran cosa que li fa perdre importància.

1r conte

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s