El soldadet de plom (1996)

Autor Hans Chritian  Andersen

Adaptació:  Josep Lluch

Il·lustrador: Cristoph Abbrederis

Editorial: La Galera

ISBN: 84-246-1456-9

Any d’edició: Octubre 1996

Lloc d’edició: Barcelona 

Fórmules d’inici del conte: “Una vegada hi havia vint-i-cinc soldats de plom….”

PLANTEJAMENT:

Com comença?  Un nen obre la caixa on hi ha els vint-i-cinc soldat de plom, són el seu regal d’aniversari.
Qui és el protagonista? El soldat de plom.
Com és?  Duia un fusell a l’espatlla, mirava fixament endavant i portava un uniforme llampant, de color vermell i blau i només tenia una cama
On viu? A casa del nen.
Que fa? El soldat s’enamora d’una ballarina però no s’atreveix  dir-li res,  el nen deixa el soldat a la finestra.

NUS:

Què passa? El soldadet de plom cau de la finestra al carrer.
Quin problema?  L’aigua se’l va endur fins que dos nens que el van veure li van fer una barca de paper el posaren damunt i deixaren que l’aigua se l’emportes, llavores un remolí el xucla i va desaparèixer per la claveguera, allí es va trobar una rata molt gran però no li va fer res. El soldadet  es va quedar sense barca i un peix molt gros se’l va menjar.
On passa? Pel carrer, a la claveguera i a la panxa del peix
Quan passa? No especifica

DESENLLAÇ:

Com acaba? Poc despès torna a veure la llum, la cuinera casualment compra el peix que s’havia menjat al soldadet i el va portar als nens casualment era la mateixa casa on hi havia la ballarina. De cop i volta el nen més petit de la cas sense saber per què el va llançar a la llar de foc, i de cop una ventada fa volar a la ballarina fins que cau a la llar de foc.
Com se soluciona el problema?  El soldadet i la ballarina estan junts mentre els envolta les flames.
Fórmula d’acabament del conte: “L’endemà, quan la minyona va netejar la cendra de la llar de foc, hi va trobar un petit cor de plom i, al costat, els lluentons de la rosa de la ballarina. Ben junts.”

 

 PERSONATGES

  • El soldadet de plom: És el protagonista del conte. Duia un fusell a l’espatlla, mirava fixament endavant i portava un uniforme llampant, de color vermell i blau i només tenia una cama. Viu a casa d’un nen i s’enamora de la ballarina de paper, però un dia que feia turmenta  un cop d’aire va caure per la finestra. L’aigua se’l va endur fins que dos nens que el van veure li van fer una barca de paper el posaren damunt i deixaren que l’aigua se l’emportes, llavores un remolí el xucla i va desaparèixer per la claveguera, allí es va trobar una rata molt gran però no li va fer res. El soldadet  es va quedar sense barca i un peix molt gros se’l va menjar. Poc despès torna a veure la llum, la cuinera va comprar el peix que s’havia menjat al soldadet i el va portar als nens casualment era la mateixa casa on hi havia la ballarina. De cop i volta el nen més petit de la cas sense saber per què el va llançar a la llar de foc, i de cop una ventada fa volar a la ballarina fins que cau a la llar de foc.
  • El nen: És el seu aniversari i està molt conten de que li regalessin 25 soldadets de plom, el primer que va fer posar-los tots en filera, allí va ser quan es va adonar de que un soldadet li faltava una cama però li va ser indiferent, aquell dia també li van regalar un castell de cartró i una ballarina. L’endemà al matí jugant el soldadet de pom va caure per la finestra. El nen el va tornar a trobar gràcies a que la cuinera de casa havia comprat el peix que s’havia menjat al soldadet, molt content es va posar a jugar amb ell, però més tard el seu germà petit sense saber per  què el va tirar al foc.
  • Els dos nens: Anaven caminat pe carrer mentre plovia i van veure al soldadet de cap per avall el van agafar i li van fer una barqueta de paper  i van deixar que la corrent de l’emportes.
  • Les joguines: A les nits es despertes i comencen a fer gresca.
  • La rata: Quan el soldadet va caure a la claveguera es va trobar una rata enorme que li va exigir que pares i que li ensenyes el passaport, però el soldadet no va poder parar ja que la corrent d’aigua de l’enduia.
  • El peix: La corrent d’aigua el va portar al riu on un peix molt gros se’l va menjar.
  • El pescador: El pescador com cada dia va anar a pescar i casualment va pescar el peix que s’havia menjat el soldadet. Tot seguit el va portar al mercat per vendre’l.
  • La cuinera: Va anar al mercat a comprar peix i per casualitat va comprar el peix que s’havia menjat el soldadet , en veure’l el va netejar i el va donar al nen.
  • El nen petit: De cop i volt el nen més petit de casa sense saber per que va agafar el soldat i el va llençar al foc.
  • La minyona: l’endemà la minyona va netejar la cendra de la llar de foc i va trobar un petit cor de plom i, al costat, els lluentons de a rosa e la ballarina. Ben junts.

NATURA

  • Un cop de vent: Per culpa d’un cop de vent el soldadet va caure de la finestra.
  • La pluja: Quant el soldadet va caure a terra, va començar a ploure això va provocar que es crees un petit rierol on el soldadet va començar a navegar amb l’ajuda d’una barca que l’hi havia fet uns nens.
  • El riu: L’aigua de la pluja el va portar per unes clavegueres que desembocava en un riu on un peix se’l va menjar.
  •  El foc: El nen més petit de casa sense saber el perquè el va tirar a la llar de foc on es va cremar.

OBJECTES

  • La capsa de cartró: És d’on el soldadet de plom va sortir juntament amb el seus germans el dia que li van regalar al nen.
  • Castell de cartró: És on estava la ballarina quan es va enamorar el soldadet de polm. Era un altre regal d’aniversari del nen.
  • El vaixell de paper: Quan el soldadet va caure a terra uns nens que passaven per allí li van fer un vaixell de paper per que navegues per l’aigua de la pluja. Quan està a la claveguera els vaixell es desfà i el soldadet està a punt de ofegar-se.
  • Petit cor de plom i els lluentons de la ballarina: Son les restes que queden desprès de cremar-se a la llar de foc i ho troba la minyona quan va a netejar la cendra.

 

ANÀLISI PARATEXT

  • GENERAL

Aquesta conte tradicional de Hans Christan Andersen, és una adaptació de Josep Lluch(1996). Les il·lustracions són de Cristoph Abbrederis(1996). Aquesta informació és visible a la portada del conte i al començament.

En el conte no trobem ningun indicador sobre el destinatari del llibre. Tampoc hi ha pròleg ni dedicatòries. No trobem fragmentació de títols ni paginació.

El text no està justificat i les pàgines s’alternen entre text i il·lustració.

La tipografia és mitjana i utilitza lletra de pal.

  • IL·LUSTRACIONS

Les il·lustracions, de manera general, totes són amb colors freds, alterna  blaus, verds, marrons, però tots són d’una gamma apagada.  Tot i això i han algunes imatges amb colors càlids però són una minoria.  

Els dibuixos són senzills i les imatges no són sobrecarregades. Creime que estan pintats mb tècnica mixta ja que és podem descriminar diferents materials com són aquarel·la, acrilics i llapisos de colors.

En la portada veiem al soldat de plom damunt d’un vaixell fet de paper de diari navegant, dedueixo que es al rierol que és va formar amb l’aigua de la pluja ja que el vaixell encara està en bones condicions. En la portada els colors que i predominen són els blaus que destaca amb el groc del vaixell i el vermell del llom del conte.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En aquesta imatge veiem a tots els soldadets en filera un al costat de l’altre tal i com ho fa el nen en el conte, veiem que el primer de tots es el nostre protagonista, el reconeixem ràpid ja que es el únic que li falta una cama. Els soldadets es tan dibuixats amb perspectiva per tant l’últim de la fila gairebé no es veu, però podem deduir que es igual que els demés. Tots són iguals porten una vestimenta de color vermell i blau que destaca sobre el fons blanc. El text explica que el nen treu tots els soldadets i els posa en filera i que n’hi ha un que li falta una cama. Per tant, podem concloure que el text requereix més importància que la il·lustració, ja que encara que tinguin coherència, ens aporta molta més informació el text.

Per concloure, podríem dir que el llibre creiem que està indicat per nens a partir de 7 anys, per la senzillesa il·lustracions i els colors. Per iniciar-se en la lectura i ajudar-se de les il·lustracions.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s