El soldadet de plom (1994)

Nom: El soldadet de plom, 1994

Autor: Hans Christian Andersen

Adaptació: Paco Sánchez Pina

Traducció: Martí Crespo

Editorial: Parramón Ediciones, S.A.

Il·lustració: Agustí Ascensió                                                                       

Títol: El soldadet de plom

Fórmules d’inici del conte: “Hi havia una vegada un fabricant de joguines que un bon dia es va equivocar a l’hora de fondre el plom amb què havia de fer soldadets. Què hi farem, són coses que passen de tant en tant.”

PLANTEJAMENT:

Com comença? Comença explicant que del cullerot ple de metall fos, n’havien de sortir vint-i-cinc soldadets de plom, ja va ser així però l’últim soldadet li faltava una cama tot i això s’aguantava dret com la resta dels soldadets.
Qui és el protagonista? El soldadet de plom.
Com és?  Duia posada una casaca vermella, i un fusell amb la baioneta calada recolzava sobre la seva espatlla.
On viu? A una cambra de jocs d’uns infants .
Que fa? Va quedar encisat d’una ballarina molt bonica, va estar tota la tarda rumiant la manera de com estar més temps i més a prop de la ballarina, quan va arribar el vespre el soldadet es va deixar caure i es va amagar a darrere d’un capsa de bombons.

NUS:

Què passa? Quan va arribar la nit tots les joguines que hi havien a la cambra van començar ballar, el soldadet va alçar-se i en aquell instant van tocar les 12:00h de la  nit, es va obrir la tapa de la caixa dels bombons i tot d’una va sortir un espantall negre i ple de plomes que s’agafava d’una molla. L’ocellot li va dir en el soldadet que es preocupes dels seus assumptes i que deixes de fer el borinot a la ballarina. El soldadet li va contestar a l’ocellot muts i a la gàbia.
Quin problema?  Els nens l’endemà al matí se’l van trobar i el van posar a sobre de la finestra. Una ràfega de vent va fer trontollar el soldadet i va caure per la finestra, tot seguit un dels nens va baixar a buscar-lo però degut a que plovia tant el nen no el va trobar. El cap d’una estona van passar dos murris i un d’ells li va proposar a l’altre de fer-li un vaixell i així ho van fer un vaixell de paper el van ficar el soldadet de plom dins de la barqueta i va ser arrossegat per la corrent on va anar a parar a dins d’una claveguera on es va creuar amb unes rates fins que va anar a parar a on desembocava el mar, va ser quan se li va desfer la barqueta es va començar a submergí mar endins, de sobte un peix molt gros se’l va engolir ,va estar-hi dies i dies, el soldadet es va adonar que el peix no es movia  quan de sobte l’interior de la panxa s’il·luminà.
On passa? Al carrer, en una claveguera i al mar.
Quan passa? Durant molts dies.

DESENLLAÇ:

Com acaba? Una cuinera quan va obrir el peix va treure el soldadet, de seguida el va reconèixer i el va col·locar a la cambra de jocs de la mainada a davant del castell, un dels nens els va agafar, el va deixar al terra i li va clavar un apuntada de peu que el va fer anar a parar dins una estufa encesa.
Com se soluciona el problema? De sobte va entrar una ràfega de vent a causa d’obrir-se una porta i la ballarina sortí volant cap al soldadet.
Fórmula d’acabament del conte: El matí següent com cada dia d’hivern, una minyona va netejar l’estufa de l’habitació. Hi ficà el recollidor i va empènyer amb força per treure’n la cendra. Capficada en els seus quefers, no va adonar-se que barrejats entre la brossa queien al cubell un petit cor de plom i una cinteta blava.

 

PERSONATGES

  •  Soldadet de plom: És un  ninot. Duia posada una casaca vermella, i un fusell amb la baioneta calada recolzava sobre la seva espatlla. Viu a una cambra de jocs d’uns infants. Va quedar encisat d’una ballarina molt bonica, va estar tota la tarda rumiant la manera de com estar més temps i més a prop de la ballarina, quan va arribar el vespre el soldadet es va deixar caure i es va amagar a darrere d’un capsa de bombons. El soldadet li va contestar a l’ocellot muts i a la gàbia. El soldadet i va caure per la finestra, va ser arrossegat per la corrent on va anar a parar a dins d’una claveguera on desembocava el mar quan sobte un peix molt gros se’l va engolir ,va estar-hi dies i dies, el soldadet es va adonar que el peix no es movia  quan de sobte l’interior de la panxa s’il·luminà. El va col·locar a la cambra de jocs de la mainada a davant del castell, un dels nens els va agafar, el va deixar al terra i li va clavar un apuntada de peu que el va fer anar a parar dins una estufa encesa.
  • Ballarina: És una nina. Viu a una cambra de jocs d’uns infants. Mirava fixament el soldadet de plom.
  • L’ocellot: És un ninot, un espantall negre i ple de plomes que s’agafava d’una molla Viu a dins d’una caixa de bombons. Dir-li en el soldadet que es preocupes dels seus assumptes i que deixes de fer el borinot a la ballarina.
  • Nens:  Viuen en una casa, juguen amb les joguines.
  • Dos murris: Un d’ells li va proposar a l’altre de fer-li un vaixell i així ho van fer un vaixell de paper el van ficar el soldadet de plom dins de la barqueta.
  • Una cuinera: La cuinera dels nens.
  • La minyona: La senyora que netejava la casa. El matí següent com cada dia d’hivern, la minyona va netejar l’estufa de l’habitació. Hi ficà el recollidor i va empènyer amb força per treure’n la cendra. Capficada en els seus quefers, no va adonar-se que barrejats entre la brossa queien al cubell un petit cor de plom i una cinteta blava.

NATURA

  • La pluja: Quant el soldadet va caure a terra, va començar a ploure això va provocar que es crees un petit rierol on el soldadet va començar a navegar amb l’ajuda d’una barca que l’hi havia fet uns nens.
  • El llac: L’aigua de la pluja el va portar per unes clavegueres que desembocava en un llac on un peix se’l va menjar.
  •  El foc: El follet gelós els va tirar a la llar de foc on es va cremar

OBJECTES

  • La capsa de cartró: és d’on el soldadet de plom va sortir juntament amb el seus germans el dia que li van regalar al nen.
  • Castell de cartró: És on estava la ballarina quan es va enamorar el soldadet de polm. Era un altre regal d’aniversari del nen.
  • El vaixell de paper: Quan el soldadet va caure a terra uns nens que passaven per allí li van fer un vaixell de paper per que navegues per l’aigua de la pluja. Quan està a la claveguera els vaixell es desfà i el soldadet està a punt de ofegar-se.
  • Petit cor de plom i els lluentons de la ballarina: Son les restes que queden desprès de cremar-se a la llar de foc i ho troba el nen  quan va furgar la cendra.

 

ANÀLISI DELS PARATEXTOS

  • IL·LUSTRACIÓ 

En la coberta en la part superior, trobem el nom de la col·lecció, sota d’aquest tenim el títol que l’autor ha volgut remarcar amb lletres fosques i grosses.

En el centre de la il·lustració  trobem en primer pla el soldat de plom, coix, amb el fusell i ben ferme. De fons i de manera difuminada tenim el castell de cartró i la dansarina amb els braços i la cama aixecada. 

En la il·lustració  es pot observar que en el castell i la ballarina s’utilitzen colors pastels, poc intensos com el  gris, el rosa o el lila, en un primer pla trobem el soldat de plom que està pintat amb colors molt més vius com el vermell, blau, negre, rosa i es veu clarament com volen donar-li importància el soldadet de plom. La tècnica utilitzada creiem que és aquarel·la.

 plom4

En el següent paratext interior podem observar que el l’autor li dóna la màxima importància a la il·lustració. Aquesta ocupa tot l’espai. En la part superior dreta trobem un fragment escrit amb lletres mitjanes i clares. També, en la part inferior podem trobar un fragment de text. El text parla de tot el que surt a la imatge ,és a dir ,explica que els soldadet de plom a caigut a les clavegueres i que no es benvingut per les rates tal i com surt a la imatge. Text i il·lustració són coherents.

El vocabulari és senzill, creiem que està indicat per nens de 6-7 anys, que s’inicien en la lectura i necessiten d’imatges per fer-los suport.

Quan a la il·lustració, com ja hem comentat en el primer paratext, la tècnica de dibuix utilitzada diríem  que està feta amb aquarel·la ja que els tons són més pujats que la portada i també hi ha molta més variats.

4r-conte

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s